Labyrint konzumu a ráj srdce
Hned mě napadlo, zda přesně toto nebylo prvotním záměrem projektanta, když komplex konzumních radovánek navrhoval. Mohlo ale také jít o mou neschopnost. Nemohl jsem si však nevzpomenout na mýtický příběh o Daidalovi a jeho labyrintu. Daidalos byl podle starořecké báje talentovaný architekt, který měl na přání krutovládného krále Mínoa na ostrově Kréta zkonstruovat labyrint. Ten měl sloužit jako vězení pro netvora Minotaura – lidské torzo s hlavou býka, tedy tvora nezapadajícího mezi obecná měřítka. Ostrov tak měl být chráněn před chaosem a neřádem, který by anonální tvor bezesporu přinesl. Daidalos měl tedy postavit labyrint, ze kterého by nebylo cesty ven, čímž měl být chráněn společenský řád. V labyrintu, kde jsem se ocitl já, ale žádný Minotaur ani podobný netvor nečíhal. V tomto labyrintu představujeme netvory my, které má konzum udržovat v konformitě se společenským systémem. Vzpomeňme například na normalizační Československo a nebo mnohem aktuálnější současnou Čínu, která však má svým spotřebitelům mnohem více co nabídnout. Konzum z nás dělá spořádané občany.
Postoupíme-li v historii do středověku, setkáme se s jiným významem, který byl v té době labyrintu připisován. Tehdy se pouť labyrintem považovala za symbol nalézání cesty k Bohu. Vstup do labyrintu zastupoval narození člověka, cesta skrze něj platila za cestu k hledání víry a doputování do centra labyrintu znamenalo objevení této víry. Komenského Labyrint světa a ráj srdce je vlastně alegorií pro lidskou pouť materiálním světem, která však může úspěšně skončit jen ve světě duchovním, po nalezení boží víry. V tomto případě má labyrint opačný význam než v příběhu o Daidalovi. Bloudění středověkým labyrintem nemá směřovat k hledání cesty ven, ale naopak k směřování do jeho nejzazších hlubin. Tato pouť materiálním světem nás má ve finále dovést k odpoutání od něj samého a přivést k duchovní hloubce v nás samých. Podobně – avšak mnohem dříve – Platón ve svém podobenství o jeskyni hledá cestu ven z iluzorního odvozeného světa, kterým je mu smyslově nazíraný materiální svět, do bezprostředního světa ducha. Cesta labyrintem v tomto smyslu znamená snahu vymanit se skrze naši vrženost a orientovanost v prostoru a čase mimo tento náš časoprostor a překročit ho tak; věnovat průchodu labyrintem takové soustředění, které mysl odpoutá od vnějšího světa.
Dá se říct, že náboženský význam má i labyrint, ve kterém jsem zabloudil já. Ne nadarmo jsou dnes obchodní střediska označována za „chrámy konzumu“. Konzum a ekonomickou prosperitu lze totiž považovat za současné nejrozšířenější západní náboženství. V ekonomii jsme začali věřit po tom, co Západ vyhrál studenou válku – tím vzrostlo mínění, že kapitalismus je směr, kterým by měla společnost nadále směřovat. Vírou se stal kapitalismus a konzum, morálním měřítkem růst majetku a duchovno vytlačila víra v křivku kvality života úměrně stoupající s množstvím materiálního vlastnictví. A jako chrámy pro spojení s naším „Bohem“ nám slouží právě nákupní centra. Všimněme si, s jakou důmyslností a pompou jsou dnešní obchodní domy vystavovány. V našem současném labyrintu absentuje střed toho středověkého, neboť naše materiální bloudění nesměřuje k oproštění se od tohoto materiálna, k nalezení vnitřního bohatství, a tedy duševní hloubky. Ať už je naše představa o duchovnu jakákoliv.
Václav Junek
Ekonomická sebevražda
Několik poznámek z četby Kafkovy Proměny, kde se dá nalézt i klíč k tomu, jak ustát jednu z nejrozšířenějších chorob 21. století.
Václav Junek
O ko(rona)medii
O koronavirové pandemii přišla řeč na tomto kanálu již na jaře, kdy se psalo o možnostech stát se lepším člověkem a převzít odpovědnost za své konání vůči přírodě. Dnes chce autor pouze povzbudit, nebo dokonce pobavit.
Václav Junek
Dobrý, zlý, nebo ošklivý?
Aneb o tom, jak i sledování westernů může přinést zamyšlení směřující až k samotné hranici našeho myšlení, kterou se můžeme pokusit narýsovat, ale nikdy nám nebude dáno ji překročit a nahlédnout za ni.
Václav Junek
Koronapokalypsa
Zaslechnutý útržek rozhovoru v hromadném dopravním prostředku: „to je podle mě od Boha jen zkouška, nic jiného," říká klidným hlasem asi třicetiletý muž své družce, když vynáší kočárek i s dítětem z vagónu metra.
Václav Junek
O korona-moru a vyžraných regálech
Intuitivně jsem sáhl po románu Mor (1947) od Alberta Camuse, abych se dočetl, že se z něj během posledních dnů stal v Itálii bestseller.
Václav Junek
Izolovaná společnost
Proč nám sociální média komplikují život a jdou proti přirozenému vývoji myšlení? Proč je špatné uzavírat se do názorového vakua? Proč je dobré se hádat, mít konflikty, a ne se jim vyhýbat?
Václav Junek
O nemoci k smrti
Pár řádků o krizi moderního člověka a o možnostech, jak se s nejrozšířenější lidskou chorobou vyrovnat.
Václav Junek
Úvahy o nadčlověku
Nietzscheho myšlenka, že člověk není konečným vývojovým článkem, ale pouze mostem k nadčlověku, je stále svěží v době, která se extrémně rychle vyvíjí, zatímco člověk stojí na místě.
Václav Junek
Svoboda těla, vězení ducha
V digitálním světě trávíme čím dál více času. Až by se dalo tvrdit, že pomalu pohlcuje našeho ducha. Nepůsobí na vás spolucestující v metru se zraky zabořenými do displayů chytrých telefonů jako těla bez duše?
Václav Junek
Proč si nerozumíme? Aneb něco málo k filozofii jazyka
„Nejdůležitější dnes je, aby člověk uměl napsat větu, která má začátek, prostředek a konec,“ řekl filozof Miroslav Petříček do mikrofonu Českého rozhlasu na otázku, jaké univerzální hodnoty se snaží vštěpovat svým potomkům.
Václav Junek
Stabilizovat společnost podle Číny?
Náš prezident se nechal před časem na jedné ze svých cest do Číny slyšet, že se tam chystá hledat inspiraci ke stabilizaci společnosti. Inspirativní není současný establishment, nýbrž to, jak Číňané myslí už skoro tři tisíciletí.
Václav Junek
Sociální média – zrcadla našich duší?
V tomto článku se pokusím zasadit fenomén sociálních médií do širšího historického kontextu spojeného se svobodou slova a pluralitou informací.
Václav Junek
Donald Trump jako fikční postava
Historik Timothy Snyder tvrdí, že USA se stále více přibližují východním nedemokraciím. Minimálně v tom, jakým způsobem se tam nakládá s fakty...
Václav Junek
Rodina je základ liberálního státu?
Nově zvolený předseda KDU-ČSL pan Výborný se obává o budoucnost institutu manželství – stěžejního korpusu fungující společnosti – a chce nyní začít dělat všechno proto, aby manželství nekončila. Jde to ale jinak než represemi?
Václav Junek
Sex jako komodita aneb Láska za časů digitálna
O tom, jak jsme na cestě k civilizovanosti začali ztrácet na své vlastní lidské přirozenosti...a o pohlavní lásce a jejích dnešních podobách.
Václav Junek
Hudba z jiného světa
Pár poznámek k hudbě, které už jsem chtěl hodně dlouho sepsat, ale jak známo, o tom se píše velmi složitě. Hudba totiž překračuje hranice našeho světa a o takových věcech by se podle Wittgensteina mělo raději mlčet.
Václav Junek
Digitální predestinace
Několik poznámek k našemu pobývání ve virtuálním světě a k tomu, jak nám tento svět sám deteminuje další bytí v něm.
Václav Junek
Pohlreich, Babica a populární kultura
Pár poznámek k populární kultuře a k tomu, jak ji v knize Jak rozumět populární kultuře (2018) vymezuje John Fiske, a příklad z oblasti české televizní gastronomie.
- Počet článků 19
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 582x