Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O Platónovi, hinduismu a lidské přirozenosti

Sedím u baru v jednom klubu v centru Prahy. Čekám, až dorazí moje společnost, a tak se občas poohlédnu po dveřích; nemůžu však zrakem na okamžik nespočinout na mohutném vyhazovači, strážci pořádku tohoto prostoru. 

Chvíli si ho prohlížím a najednou se v myšlenkách ocitám v antickém Řecku. Myslím totiž na Platóna, který nepohlížel na svět, jaký je, ale jaký by měl být. Myslím hlavně na jeho filozofii ideálního státu, jež v mnohém inspirovala komunistickou představu o rovné společnosti. V takovém státním zřízení jsou lidé děleni do tří vrstev: vládci, válečníci a řemeslníci.

Vládcům náleželo rozumové myšlení a filozofování, nikoliv starost o vnější svět a o vlastní prospěch. Všem příslušníkům této elitní vrstvy mělo patřit pouze společné vlastnictví – žádný soukromý majetek ani dědictví – nesměli uzavírat manželství ani vychovávat děti. Reprodukce vládců měla probíhat laboratorně a výchova institucionálně. Válečníci měli ve státě udržovat pořádek. Řemeslníci měli být vrstvou, na kterou zbyla práce a která měla jako jediná z vrstev nárok na materiální vlastnictví, tělesné požitky a rodinný život. 

Jakmile jsem si všiml vyhazovače, náramně dobře mi do tohoto systému zapadal. Pohrával jsem si s myšlenkou, že ten člověk se zkrátka narodil pro to, aby byl buď válečníkem v Platónově ideálním státě, nebo kýmkoliv v našem reálném státě, kdo svou odvahou a fyzickou silou zajišťuje pořádek. Práci ve skupině řemeslníků by jistě zastal stejně dobře, ale tam by zase mrhal svým respekt budícím vzezřením, jímž jsem se nechal svést k redukci jeho osoby na představu v abstraktní ideji antického filozofa. 

Idea Platónovy polis nikdy realizována nebyla. Hned po ní mi však na mysl přišlo podobné společenské dělení praktikované mezi věřícími v hinduistickém náboženství. Indie je nábožensky velmi diverzifikovaná země (hinduismus, křesťanství, buddhismus, islám), většinu ale drží právě hinduismus. V rámci hinduismu – což je náboženství postrádající jednotný koncept, jaký má například křesťanství či judaismus – se věří, že se lidé rodí do čtyř různých sociálních vrstev, kast, rozhodujících o podobě života každého jedince: bráhmana (kněží), kšatrija (válečníci), vaišja (obchodníci, řemeslníci a zemědělci) a šúdra (sluhové).

Vaše příslušnost ke kastě celý život určuje, co smíte jíst, jak se smíte oblékat, jakého vzdělání můžete dosáhnout, jakou práci smíte vykonávat, kolik smíte maximálně vydělávat a určuje i to, jak se k vám budou ostatní lidé po celý život chovat. Většina sňatků probíhá mezi příslušníky stejných kast. Každému individuu je dovoleno rozvinout se jen do té míry, do níž mu to umožňuje jeho rodová příslušnost ke kastě a nezbývá mu tedy než doufat, že na tom v příštím životě bude lépe. Bavíme se o velmi archaické společenské struktuře, která je ale v různých regionech Indie praktikována s různou přísností. Vliv kastovního systému začíná ustupovat až s dnešním ekonomickým růstem, jenž v Indii umožňuje získat lepší zaměstnání i příslušníkům nižších kast. 

Každý si od narození neseme určité náznaky předurčenosti, které chtěl Platón ve svém státě eliminovat, a poskytnout tak všem lidem od začátku stejné šance – kromě pracující třídy, jež ho pro jeho nechuť k fyzické práci moc nezajímala. Rodíme se s určitými předpoklady jak materiálními (dědictví), tak biologickými – sem spadá naše tělesné a mentální ustrojení (prohlubované či naopak otupované výchovou). Pokud se narodíme do ekonomicky slabé rodiny, můžeme díky svému nadání ve společenském žebříčku vyšplhat, nebo naopak, pokud se narodíme s majetkem, ale bez mentálních proporcí, o něj svým nerozumem můžeme snadno přijít. V každém případě máme do jisté míry šanci mít se na konci života lépe, či hůře než na jeho začátku – pokud se nenarodíme například v Indii, kde to společenský systém neumožňuje.

V jakémkoliv státě budovaném na ideji sociální rovnosti nutně absentuje svoboda individua uplatňovat své vrozené předpoklady. Tato rovnost musí být totiž nevyhnutelně nastolena tím, že ti nadanější budou nuceni žít stejným životem jako ti méně nadaní; opačný postup by znamenal udělat z těch méně nadaných nějakým záhadným způsobem stejně nadané, jako jsou ti, co se už takto narodili. Podle Tomáše Akvinského – navazoval spíše na Aristotelovo než na Platónovo učení – jsou v rozumovém (abstraktním) světě všechny lidské bytosti redukovatelné na jednu univerzální „esenci“ lidství (hmota), která je jim všem společná a přirozená, ale v reálném světě se jedna od druhé liší (forma). Je proto ošemetné pokoušet se vtěsnat tak individuální bytost, jako je člověk, do jakýchkoliv abstraktních, odosobňujících generalizací a modelů, jako je například ten Platónův. 

Autor: Václav Junek | pondělí 14.1.2019 9:03 | karma článku: 12,88 | přečteno: 364x
  • Další články autora

Václav Junek

Ekonomická sebevražda

Několik poznámek z četby Kafkovy Proměny, kde se dá nalézt i klíč k tomu, jak ustát jednu z nejrozšířenějších chorob 21. století.

2.2.2021 v 19:00 | Karma: 19,16 | Přečteno: 732x | Diskuse| Společnost

Václav Junek

O ko(rona)medii

O koronavirové pandemii přišla řeč na tomto kanálu již na jaře, kdy se psalo o možnostech stát se lepším člověkem a převzít odpovědnost za své konání vůči přírodě. Dnes chce autor pouze povzbudit, nebo dokonce pobavit.

26.10.2020 v 18:00 | Karma: 11,40 | Přečteno: 258x | Diskuse| Společnost

Václav Junek

Dobrý, zlý, nebo ošklivý?

Aneb o tom, jak i sledování westernů může přinést zamyšlení směřující až k samotné hranici našeho myšlení, kterou se můžeme pokusit narýsovat, ale nikdy nám nebude dáno ji překročit a nahlédnout za ni.

27.7.2020 v 19:02 | Karma: 10,63 | Přečteno: 455x | Diskuse| Kultura

Václav Junek

Koronapokalypsa

Zaslechnutý útržek rozhovoru v hromadném dopravním prostředku: „to je podle mě od Boha jen zkouška, nic jiného," říká klidným hlasem asi třicetiletý muž své družce, když vynáší kočárek i s dítětem z vagónu metra.

14.4.2020 v 18:07 | Karma: 14,47 | Přečteno: 676x | Diskuse| Společnost

Václav Junek

O korona-moru a vyžraných regálech

Intuitivně jsem sáhl po románu Mor (1947) od Alberta Camuse, abych se dočetl, že se z něj během posledních dnů stal v Itálii bestseller.

24.3.2020 v 19:03 | Karma: 14,88 | Přečteno: 550x | Diskuse| Společnost

Václav Junek

Izolovaná společnost

Proč nám sociální média komplikují život a jdou proti přirozenému vývoji myšlení? Proč je špatné uzavírat se do názorového vakua? Proč je dobré se hádat, mít konflikty, a ne se jim vyhýbat?

13.1.2020 v 19:01 | Karma: 14,02 | Přečteno: 505x | Diskuse| Politika

Václav Junek

O nemoci k smrti

Pár řádků o krizi moderního člověka a o možnostech, jak se s nejrozšířenější lidskou chorobou vyrovnat.

16.12.2019 v 19:01 | Karma: 12,04 | Přečteno: 562x | Diskuse| Společnost

Václav Junek

Úvahy o nadčlověku

Nietzscheho myšlenka, že člověk není konečným vývojovým článkem, ale pouze mostem k nadčlověku, je stále svěží v době, která se extrémně rychle vyvíjí, zatímco člověk stojí na místě.

3.11.2019 v 19:01 | Karma: 9,07 | Přečteno: 279x | Diskuse| Společnost

Václav Junek

Svoboda těla, vězení ducha

V digitálním světě trávíme čím dál více času. Až by se dalo tvrdit, že pomalu pohlcuje našeho ducha. Nepůsobí na vás spolucestující v metru se zraky zabořenými do displayů chytrých telefonů jako těla bez duše?

24.9.2019 v 19:00 | Karma: 14,49 | Přečteno: 346x | Diskuse| Společnost

Václav Junek

Proč si nerozumíme? Aneb něco málo k filozofii jazyka

„Nejdůležitější dnes je, aby člověk uměl napsat větu, která má začátek, prostředek a konec,“ řekl filozof Miroslav Petříček do mikrofonu Českého rozhlasu na otázku, jaké univerzální hodnoty se snaží vštěpovat svým potomkům.

2.9.2019 v 19:00 | Karma: 16,40 | Přečteno: 562x | Diskuse| Společnost

Václav Junek

Stabilizovat společnost podle Číny?

Náš prezident se nechal před časem na jedné ze svých cest do Číny slyšet, že se tam chystá hledat inspiraci ke stabilizaci společnosti. Inspirativní není současný establishment, nýbrž to, jak Číňané myslí už skoro tři tisíciletí.

25.6.2019 v 19:00 | Karma: 12,28 | Přečteno: 340x | Diskuse| Politika

Václav Junek

Sociální média – zrcadla našich duší?

V tomto článku se pokusím zasadit fenomén sociálních médií do širšího historického kontextu spojeného se svobodou slova a pluralitou informací.

10.6.2019 v 19:00 | Karma: 9,03 | Přečteno: 172x | Diskuse| Politika

Václav Junek

Donald Trump jako fikční postava

Historik Timothy Snyder tvrdí, že USA se stále více přibližují východním nedemokraciím. Minimálně v tom, jakým způsobem se tam nakládá s fakty...

9.5.2019 v 18:30 | Karma: 7,50 | Přečteno: 310x | Diskuse| Politika

Václav Junek

Rodina je základ liberálního státu?

Nově zvolený předseda KDU-ČSL pan Výborný se obává o budoucnost institutu manželství – stěžejního korpusu fungující společnosti – a chce nyní začít dělat všechno proto, aby manželství nekončila. Jde to ale jinak než represemi?

23.4.2019 v 18:30 | Karma: 9,55 | Přečteno: 441x | Diskuse| Politika

Václav Junek

Sex jako komodita aneb Láska za časů digitálna

O tom, jak jsme na cestě k civilizovanosti začali ztrácet na své vlastní lidské přirozenosti...a o pohlavní lásce a jejích dnešních podobách.

9.4.2019 v 18:10 | Karma: 14,96 | Přečteno: 629x | Diskuse| Společnost

Václav Junek

Hudba z jiného světa

Pár poznámek k hudbě, které už jsem chtěl hodně dlouho sepsat, ale jak známo, o tom se píše velmi složitě. Hudba totiž překračuje hranice našeho světa a o takových věcech by se podle Wittgensteina mělo raději mlčet.

18.3.2019 v 18:30 | Karma: 10,69 | Přečteno: 328x | Diskuse| Kultura

Václav Junek

Digitální predestinace

Několik poznámek k našemu pobývání ve virtuálním světě a k tomu, jak nám tento svět sám deteminuje další bytí v něm.

30.12.2018 v 9:01 | Karma: 13,92 | Přečteno: 440x | Diskuse| Politika

Václav Junek

Labyrint konzumu a ráj srdce

Procházeje jedním nákupním centrem jsem se nedávno ocitl ve svízelné situaci – nemohl jsem najít cestu ven a musel jsem bloudit.

10.12.2018 v 9:01 | Karma: 13,66 | Přečteno: 450x | Diskuse| Politika

Václav Junek

Pohlreich, Babica a populární kultura

Pár poznámek k populární kultuře a k tomu, jak ji v knize Jak rozumět populární kultuře (2018) vymezuje John Fiske, a příklad z oblasti české televizní gastronomie.

26.11.2018 v 9:00 | Karma: 10,46 | Přečteno: 567x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 19
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 582x
Hledám otázky, nikoliv odpovědi; pravda leží mimo nás. 

Seznam rubrik